BINNEN TWS IS ALLE KENNIS EN EXPERTISE AANWEZIG DIE VOOR EEN COMPLEX NETWERK NOODZAKELIJK IS

– Peter de Ruiter – Projectleider ANPR regiopolitie Rotterdam-Rijnmond

“Voor de regio politie Rotterdam-Rijnmond is het gebruik van ANPR, Automatic Number Plate Recognition, inmiddels een belangrijk en succesvol instrument geworden in de strijd tegen de (georganiseerde) misdaad.” Vertelt Peter de Ruiter, projectleider ANPR regio politie Rotterdam-Rijnmond. “Het korps Rotterdam-Rijnmond zet de ANPR-technologie in voor de ondersteuning van twee doelen: de handhaving binnen de dagelijkse politiezorg (primaire doel) en de ondersteuning van de opsporing van ernstige strafbare feiten (secundaire doel).

Politie Rotterdam Rijnmond

Opdrachtgever:

Politie Rotterdam-Rijnmond

Omvang: 30 locaties
Projectleider: Eric Meurs
Wanneer: 2013 tot heden
Realisatietijd: 4 maanden
Tags: straalverbinding, glasvezel, beveiliging, breedband, internet, bekabeling, draadloos

Toezicht en handhaving

“In de meeste gevallen worden de ANPR-camera’s gebruikt voor toezicht en handhaving met betrekking tot het verkeer, de aan de politie opgedragen executietaken en de opsporing van gesignaleerde personen en voertuigen.” Vult Maria de Munnik, projectleider ANPR binnen de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond, aan. “Het gaat daarbij vooral om gestolen voertuigen, vermiste, veroordeelde en strafrechtelijk gezochte personen.”

Betrouwbaar datanetwerk is kritische factor

Sinds 2006 beschikt de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond al over ANPR camera’s. In 2007 zijn nagenoeg alle belangrijke tunnels en bruggen in de regio door HIG Traffic Systems voorzien van statische ANPR-camera’s, die zijn aangesloten op een centrale backoffice. Hiermee zijn alle oeververbindingen afgedekt door middel van ANPR. “Wat praktisch inhoudt dat ongezien Rotterdam per auto binnenkomen onmogelijk is,” aldus de Ruiter.

De camera’s genereren veel dataverkeer en daarom is een goed en betrouwbaar datanetwerk een kritische factor. Alleen is op dergelijke, moeilijk bereikbare, locaties geen glasvezel aanwezig en/of de aanleg ervan zeer kostbaar. Wireless verbindingen daarentegen zijn nagenoeg overal inzetbaar, betrouwbaar, veilig en goedkoop en mede daardoor is destijds gekozen voor deze oplossing. Het wireless datanetwerk omvatte 21 verschillende draadloze verbindingen, allen aangesloten op de centrale backoffice.

Kennis en Expertise

HIG Traffic Systems treedt in ANPR-trajecten op als hoofdaannemer voor ons en heeft in TWS een prima onderaannemer voor de aanleg van de noodzakelijke verbindingen. Binnen TWS is alle kennis en expertise aanwezig die voor een dergelijk complex netwerk noodzakelijk is.

Door de vele inbraken en overvallen in de regio Hoeksche Waard is TWS gevraagd voor een uitbreiding op dit bestaande wireless netwerk. Het betrof hier de locaties de Haringvlietbrug en de Kiltunnel. De leveringsomvang betrof hier, mede gelet op de te overbruggen afstand naar de centrale backoffice, een tweetal microwave straalverbindingen inclusief masten en straatkasten. Ook moest de Waalhaven toren, waar naartoe wordt gestraald, opnieuw en groter worden ingericht.

De locaties bevinden zich op drukke doorgaande wegen waardoor wegafzettingen noodzakelijk zijn. Dit omdat de apparatuur (de antennes en de camera’s) afgehangen worden in de aldaar aanwezige portalen over de weg. De werkzaamheden werden om die reden dan ook ’s nachts uitgevoerd.

Recente projecten

Datum: 22 juni 2017
Onlangs heeft TWS een aanbesteding gewonnen van Waterschap Noorderzijlvest. De komende 4 j...
Datum: 14 februari 2017
De samenwerking tussen SCOPE en TWS is al bijna 10 jaar geleden ontstaan. Frank van Brenk ...
Datum: 30 januari 2017
Wij werken inmiddels al bijna acht jaar samen met TWS,” Daniël Debets, Afdelingsleider ...

Terug naar projecten overzicht