Grote storing

Je stuurt snel een mail en gelijktijdig ben je ook een bestand aan het downloaden. Wanneer je de meter op 65% ziet blijven staan krijg je een angstig voorgevoel. Je vraagt je collega of hij nog wel internet heeft maar helaas ook die heeft geen verbinding meer. Heel lastig want je had het bestand echt nodig en daarnaast verwacht je ook nog een belangrijke reactie binnen te krijgen. Niet nu dus!

Wel nu, dit was de situatie afgelopen week voor veel bedrijven in het westen van Nederland.

In het Network Operation Centre (NOC) van TWS was meteen zichtbaar dat er een grote storing was op het glasvezelnetwerk van één van de grote providers van Nederland. Dit had ook gelijk consequenties voor diverse verbindingen waar TWS verantwoordelijk voor is.

De oorzaak was snel duidelijk. Bij grondwerkzaamheden in Amsterdam Zuid-Oost zijn er een groot aantal glasvezellijnen van het datacenter Amsterdam ‘doorgesneden’. Hierdoor was er geen verbinding meer naar de TWS POP-locaties in de Alticom toren van Alphen a/d Rijn en die Rotterdam mogelijk. (en mogelijk ook die in Rotterdam)

Alle straalverbindingen die TWS vanuit deze twee locaties verzorgd worden, lagen er nu uit waardoor er een groot aantal klanten van TWS zonder internet zat. “Niet nu” en “Hoe lang gaat dit duren?” zal het gevoel en de vraag zijn geweest bij deze klanten.

Internet is zo wezenlijk voor deze organisatie dat uitval hiervan gelijk een serieus probleem is. Om geen onnodige risico’s te nemen is er nu gekozen om een 100 mb 1-op-1 (up- en download gelijkwaardig) straalverbinding in gebruik te nemen en deze als primaire internet verbinding in te zetten.

Als redundant verbinding verzorgt TWS ook een 50 MB glasvezelverbinding.

Grote-storing

Het moment dat het duidelijk werd dat het echt te lang zou gaan duren was voor TWS het sein om groots in actie te komen. De engineers van TWS gaan, met voldoende materiaal, naar Alphen a/d Rijn en gelijktijdig werd er ook in Twello niet stil gezeten.

Het hebben van goede relaties en een groot netwerk bleek weer heel belangrijk want TWS mocht gebruik maken van de verbinding van een andere provider die ook in deze Alticom toren zit. Deze provider zat alleen wel een stuk lager in de Alticom toren.  Geen onoverkomelijk probleem want met tachtig meter glasvezelkabel kon er snel een nieuwe verbinding tot stand worden gebracht.

Na het startsein heeft het slechts vier uur geduurd voordat alle klanten van TWS in en in de omgeving van Alphen a/d Rijn weer hun verbinding terug hadden. Nu Rotterdam nog!

De afstand tussen beide Altiom torens is dertig kilometer; wat eenvoudig met een straalverbinding te overbruggen is. Er waren al TWS-engineers naar Rotterdam onderweg zodat ook deze nieuwe verbinding snel tot stand kon komen. Binnen afzienbare tijd hadden nu ook hier alle klanten van TWS hun verbinding terug.

Grote-storing-2

Natuurlijk was dit een uitzonderlijke situatie maar het is wel een schoolvoorbeeld wat de klanten mogen verwachten van TWS. Het belang van de klant staat altijd voorop en met de kennis, kunde en mentaliteit van TWS is dit belang goed geborgd.

Service op hoog niveau ook voor uw organisatie belangrijk?
Neem contact op met een accountmanager van TWS via 088- 570 24 00

Gerelateerd nieuws

Datum: 22 oktober 2019
Altijd en overal veilig toegang tot uw cloud based applicaties in de zorgsector? TWS verzo...
Datum: 4 oktober 2019
TWS Caribbean heeft, in samenwerking met Duraequipe, de hoogste telecom mast op Bonaire ge...
Datum: 27 augustus 2019
De benodigde werkzaamheden voor de Blankenburgverbinding zijn indrukwekkend. Met deze verb...

Terug naar het nieuwsoverzicht