DE BASIS VAN EEN SUCCESVOLLE SAMENWERKING IS DEZELFDE TAAL SPREKEN

Lunet zorg is één van de grote zorgaanbieders van Zuid-Nederland. Om de kwaliteit van de zorg op een hoog niveau te kunnen houden is een betrouwbaar datanetwerk van levensbelang. Al meer dan zes jaar heeft TWS de verantwoordelijkheid voor de functionaliteit en betrouwbaarheid van de complete netwerkinfrastructuur van de organisatie; een partnership waarbij het resultaat aanzienlijk meer is dan de spreekwoordelijke som der delen. Ans Lemmens, manager ICT van Lunet zorg, is enthousiast over de samenwerking. “TWS spreekt dezelfde taal als wij. De specialisten luisteren naar onze wensen en behoeften, en ik kan er op vertrouwen dat ze komen met werkbare oplossingen. Dat is voor ons de basis voor een succesvolle samenwerking.”

Netwerk als communicatiedrager

Na een periode waarin verschillende zorgaanbieders in Eindhoven en omgeving fuseerden ontstond in 2008 uiteindelijk Lunet zorg: een grote zorgorganisatie met drie hoofdvestigingen en ruim 100 ‘buitenlocaties’, waar ruim 2500 medewerkers en 1000 vrijwilligers werkzaam zijn. “In een organisatie van een dergelijke omvang is het datanetwerk onmisbaar als communicatiedrager”, vertelt Ans Lemmens. “In de afgelopen jaren is de behoefte ontstaan onze zorgverlening steeds efficiënter te maken en om onze locaties met elkaar te verbinden. Bovendien speelt het systeem een belangrijke rol bij het bewaken van de veiligheid van onze medewerkers en cliënten. Dat stelt hoge eisen aan ons netwerk. We hebben voor TWS gekozen om die eisen samen te brengen in een infrastructuur die beschikbaarheid en functionaliteit waarborgt.”

Lunet Zorg

Goede internetverbindingen voorwaarde voor zorgkwaliteit

“De belangrijkste eis die wij als zorgorganisatie stellen aan ons netwerk is de beschikbaarheid. Onze cliënten zijn afhankelijk van onze zorgverleners, die op hun beurt weer grotendeels afhankelijk zijn van het digitale netwerk in de organisatie. We werken sinds kort onder meer met CareView; een online ECD (Elektronisch Cliënten Dossier) dat de digitale basis vormt van onze zorg en dienstverlening. Dagelijks werken ongeveer 600 mensen met onze applicaties. De verbinding moet dus beschikbaar zijn én genoeg vermogen hebben voor onze toepassingen.”

Gescheiden straal- en glasvezelsystemen

Niels van Kooten, senior accountmanager van TWS, legt uit hoe de infrastructuur bij Lunet zorg is opgebouwd: “We hebben het netwerk ingericht op basis van redundantie; de beschikbaarheid is gewaarborgd via gescheiden systemen, zodat er altijd méér dan voldoende netwerkcapaciteit is om mee te werken. Ook bij onderhoud of als er onverhoopt delen van het systeem zouden uitvallen. We hebben ten eerste een draadloze straalverbinding gerealiseerd met een drietal masten op de hoofdvestigingen. Daarnaast hebben we een glasvezelverbinding gecreëerd; die hebben we deels gebaseerd op bestaande bekabeling en deels zelf aangelegd.”

Optimale betrouwbaarheid

“We hebben met deze netwerkinfrastructuur het maximaal gewenste betrouwbaarheidspercentage weten te realiseren. In de praktijk betekent het dat Lunet zorg er te allen tijde op kan vertrouwen dat de medewerkers hun werk kunnen doen en de zorg en veiligheid van cliënten optimaal is gewaarborgd.” Ans Lemmens vervolgt: “En –ook belangrijk- ’bijeen calamiteit kunnen er levens op het spel staan van mensen die zorg nodig hebben. Als het systeem of delen daarvan uitvallen kunnen we onze zorg op dat moment niet garanderen en dat zou rampzalige gevolgen kunnen hebben. Dat begrijpen de specialisten van TWS. In dat geval zou er direct iemand beschikbaar zijn.”

Functionaliteit groeit; netwerkcapaciteit moet dus meegroeien

“De capaciteit van ons huidige netwerk is voorlopig méér dan voldoende voor het gebruik, maar het aantal mogelijkheden neemt toe. We zeggen: ‘technologie is onze vriend’. Met nieuwe oplossingen verbeteren we de kwaliteit van onze zorg. En van het welzijn van onze cliënten en hun gasten, die willen kunnen rekenen op een betrouwbaar wifi-signaal. Binnen onze organisatie werkt een innovatieteam aan toepassingen die onze dienstverlening beter maken. Bijvoorbeeld een app waarmee we cliëntenvervoer van en naar dagbesteding efficiënter maken. De functionaliteit wordt steeds verder uitgebreid en dus moet ook in de toekomst de capaciteit van het netwerk meegroeien. Ook daarin denkt TWS met ons mee.”

TWS spreekt dezelfde taal als wij

“Bij TWS weten ze vooral goed te luisteren. Dat is belangrijk, want om tot de beste oplossingen te komen moeten hun specialisten haarfijn aanvoelen wat onze eisen en behoeften zijn. Ze analyseren onze vraag en nemen het initiatief om oplossingen te ontwikkelen die daar tot in alle details bij aansluiten. Bovendien zijn ze merkonafhankelijk. Dat betekent dat ze voor specifieke diensten en producten de specialisten kiezen die daar vanwege hun kennis en ervaring bij passen. Als opdrachtgever is het bijzonder prettig een partner als TWS het vertrouwen te kunnen geven dat we mogen rekenen op de beste oplossing. Dat vertrouwen heeft TWS inmiddels wel verdiend.”

Samen werken aan de toekomst

“Groeien doe je samen”, stelt Niels van Kooten. “Het partnership van Lunet zorg en TWS is er één waarin we ons samen hebben ontwikkeld. We kennen niet alleen de organisatie, maar kunnen ook probleemloos om de tafel met leveranciers van Lunet zorg op het gebied van domotica, telefonie en serverbeheer. We hebben in de afgelopen jaren in nauw overleg met alle betrokkenen een uitstekende netwerkinfrastructuur opgeleverd om de datastromen van Lunet zorg te optimaliseren.” Ans Lemmens concludeert: “Ik weet in elk geval zeker dat we binnen dit partnership met TWS bij elke ontwikkeling in de zorg en onze organisatie sámen een passende oplossing kunnen realiseren. Daarmee is de kwaliteit van onze netwerkinfrastructuur, als basis van onze zorg, altijd gewaarborgd.”

Gerelateerd nieuws

Datum: 2 november 2020
Hoe lukt het om voor een internationale klant een site survey diep in Frankrijk uit te voe...
Datum: 12 mei 2020
Gekke tijden vragen soms om (te) gekke acties. Hier is TWS groot mee geworden en dat DNA v...
Datum: 16 maart 2020
Beste relatie, De gezondheid en veiligheid van onze klanten, leveranciers en medewerkers ...

Terug naar het nieuwsoverzicht